Új hír, hogy a magyar kormány ígéretének megfelelően csökkenti a hústerméket áfáját. No mint azt már megszokhattuk, az állami garancia nem sok mindent jelent mostanság, így ebben az az esetben is csak jól hangzó intézkedésről van szó. Ugyanis nem kész hústermékek, hanem csak az élő és félisznó ÁFA-mérsékléséről van szó.

Ez az államnak szerintem csak visz, mint hoz, ráadásul a végső fogasztói árat nem csökkenti, hisz ott maradt az eredeti 27%-os kulcs. Vegyünk egy egyszerű példát. Van a termelő, van a feldolgozó, és van a fogyasztó. A folymat a következő volt: A termelő eladta a terméket a feldolgozónak, aki a feldolgozás után a saját hasznával együtt továbbadta a kész árut a fogyasztónak. (ebből a kisker/nagyker részt kihagyjuk, mert ott már nem változik a termék minősége). Ebben a folyamatban csak annyi a bibi, hogy áfát csak az utolsó fázisban fizetnek tényelgesen mert a köztes résznél álló (azaz a feldolgozó) visszatudja igányelni az áfát az általa befizetett áfa erejéig. Tehát a feldolgozó gyakorlatilag eddig is nettó áron vásárolta a élő iletve féldisznót. Most viszotn csökkentik ennek az áfáját 27%-ról 5%-ra. Szép lehet reklámozni, hogy 22%-ponttal csökkent, de a végső fogyasztónál az áfat továbbra is maradt 27%, ami miatt nem fognak csökkenni a vásárlói árak. Annyi hatás azért csak lesz, csok a termelői oldalon az alcsonyabb adóterhek miatt nem éri meg feketézni, mert az esetleges büntetést nem hozza be, a adócsalás nyeresége. Ez a tény ugyan csökkentheti a árakat, de mivel hogy a feldolgozási folyamat elején van, vajmi kevés hatása lesz a végső fázisra.

A tanuság a történetből, hogy sikerült egy olyan adókulcsot csökkenteni, aminek nem sok szerepe volt a költségvetésben (hisz a feldolgozó egyszer kifizette, majd később visszaigényelte), a csökkentésnek nem lesz hatása a fogyasztói árakban (mert a fogyasztói ÁFA maradt 27%), de legalább ki lehet plakátolni vele az utcákat, hogy 22%-kal kevesebb a ÁFA, de ettől még nem lett olcsóbb a hús.

Én értem ezt, és remélem, az is, aki olvassa. Csak attól tartok, hogy a szavazó tömeg a következőt fogja érzékelni belőle. Hú, csökkent az ÁFA, fúj de nem csökkent a hús ára. Azok a rohadt multik lenyúlják a különbözetet... Jagyarország tobban meljesít! no meg "Nem eszünk gyurmát!"

A bejegyzés trackback címe:

https://ficheallach.blog.hu/api/trackback/id/tr45621745

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Dolgozni tanítaná Orbán a kirúgott diplomásokat 2013.11.09. 15:18:12

. Közmunkásokra cserélik a könyvtárosokat. A tanárok is barátkozhatnak a gondolattal, hogy hamarosan csak a legelkötelezettebb pártkatonák maradnak státuszban, a többiek meg közmunkás-tanárként tanulhatják meg, mi fán terem az igazi munka egy iskolába...

Trackback: Disznózsírba fojtaná a középosztályt Orbán 2013.11.09. 15:16:56

. Csökken a félsertés áfája, megint a gazdagok járnak jól. A szárnyashús és a hal áfája ugyanis nem csökken, így nem csak a szegények, de az egészségesen táplálkozni kívánók is rosszul járnak azokhoz képest, akik drága pénzen tömik magukba a koleszter...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

panic_button 2013.11.09. 14:03:51

Ha meg nem csokkenne, akkor az lenne a baj. Szar lehet ballibnek lenni!

2013.11.09. 14:09:10

@panic_button:
semmit nem értettél az írásból
szar lehet bérkommentelőnek lenni

Csokonai Vitéz Műhely 2013.11.09. 14:10:36

Nem a fogyasztók megsegítése a cél, hanem egy ágazat megmentése, kifehérítése. Több tízezer ember ebből él egyre nehezebb körülmények között. Nagyon nagy az illegális része, a hamis export, a hamis import. A másik legfontosabb, hogy mikor az áfát visszaigényled nem mindegy, hogy a pénzed 27%-t vagy 5%-t nem tudod használni 2,5-3 hónapig (míg visszakapod az áfát). Ez egy kivételesen jó és régen esedékes döntés volt a kormány részéról.

Netuddki. 2013.11.09. 14:22:18

@panic_button: Szar lehet ostoba, hazug, mutyizó, tolvaj, komcsi fideszesnek lenni...

Netuddki. 2013.11.09. 14:30:32

@Csokonai Vitéz Műhely: Kár, hogy ez nem egészen így működik. Ha egy vállalat nyereséges akkor valójában nem fizeti be az ÁFA-t hanem leírja a befizetendő adóból. Aki meg nettó adóbefizető az nem fog visszaigényelgetni semmit, hanem inkább havonta, negyedévente befizetgetni. A NAV nem bank, hanem egy behajtó állami apparátus. Ezért gyanús eleve az aki sok adót igényel vissza. Hoppácska!

Szóval az ÁFA-t a végén lehet elcsalni akkor amikor a fogyasztó kifizeti a terméket, a vállalkozó meg nem vallja be hanem zsebrerakja. Ilyen formában ez az ÁFA "csökkentés" nem fog ez fehéríteni semmit. Ráadásul aki az ÁFA-t is elcsalja az egyéb adókat se fog az eltitkolt forgalom után fizetni...

_most_ 2013.11.09. 14:43:53

@Csokonai Vitéz Műhely: csak azt nem értem, miért pont a sertés áfáját csökkentették, hisz más ágazatokban is megvannak ugyanezek a problémák, a rekord magas áfa pedig ösztönzi mindenhol az áfa csalást, inkább valamiféle mutyi van megint a dologban, gondolom a haveri körnek jelentős érdekeltségre van a sertés iparban.

felucca 2013.11.09. 15:06:46

Mondjuk húst enni eleve lúzerség, miért nem foglalkoznak ezek az emberek valami értelmesebb,egészségesebb dologgal? Ilyesmit még valaki be mer venni a szájába???
Vihar a biliben....

panic_button 2013.11.09. 15:13:24

még jó hogy nem a libáét csökkentették.

Mária 2013.11.09. 15:14:11

@Csokonai Vitéz Műhely:

"Nem a fogyasztók megsegítése a cél, hanem egy ágazat megmentése, kifehérítése. Több tízezer ember ebből él egyre nehezebb körülmények között. "

Az ágazatot azzal lehetne megmenteni, ha a fogyasztóknak lenne pénze fogyasztani.

Lehet akárhány százalékos az áfa, ha a hús ritkán fogyasztott luxustermék négymillió létminimum alatt élő magyar számára.

smartdrive 2013.11.09. 15:17:51

de mi ezzel a baj? az nehogy már a kormány hibája legyen, hogy a sok ostoba ezt hogyan interpretálja

Csokonai Vitéz Műhely 2013.11.09. 15:18:22

@_most_: Ha logikusan gondolkodik a kormány, (ami nagyon nem megy nekik) akkor ez az első lépés az élelmiszer szektorban. Mondhatni teszt. Egy év múlva már lel lehet mérni a hatásokat, mennyit fehéredett az ágazat, hogy javult a benne szereplők cashflow-ja, likviditása. Ha ez pozitív, akkor logikus lenne az egész élelmiszeriparra bevezetni. Meg hát Csányi lobbija révbe ért, Lázár így nyújt neki békejobbot.

felucca 2013.11.09. 15:44:04

@Mária: Nem félrebeszélve és nem figyelmen kívül hagyva a blog mondandóját, egyáltalán nem tartom katasztrófának, hogy vannak, akiknek a hűs hiányzik a mindennapi étrendjéből. Azt tartom katasztrófának, hogy a nemhúsevés sokak szemében egyenlő az éhezéssel és hogy a nemhúsevés csak azért valósul meg, mert a hús drága. (nem vagyok vega, háromhónaponként nagy örömmel tömök magamba valami jó szaftos állati izomszövetet, de sűrűbben felfordulna tőle a gyomrom) És persze külön katasztrófának tartom, hogy ahelyett, hogy az egészséges életmód valami pirinyó gondolatfoszlánya valami kormányzati intézkedésben megjelenne, a leggagyibb hús, a sertéshús áfáját csökkenti csüngőhasú vezérünk. Már a gáton bemutatták, hogy hogyan élelmezi magát vezérünk, ezután már nem csodálokzom a csüngőhasán, meg az egysíkú gondolatvilágán sem. Az ő világa a reggeli szafaládés pörkölt disznósajtos gyulaival.

illaim 2013.11.09. 16:09:15

@Csokonai Vitéz Műhely: Az ágazatot akkor lehetne megmenteni, ha a kormányzat nem a műkörmösöknek adná a földeket, hanem az állattartóknak, hogy ne kelljen a méregdrága takarmányért fizetni! De ez már magas neked ! LOL

anyadmajma 2013.11.09. 16:12:42

@felucca: Na, szerintem te sem kapálásból vagy vagonrakodásból éldegélsz. Kemény fizikai munkát kéne végezned, aztán majd rájönnél, hogy mennyire nem is szar az a hús.
Amúgy meg ha már gasztro-oldalról akarsz fikázni minket, tudod-e, hogy az embereknek mennyire különböző tud lenni az emésztése és a bevitt táplálékból az energia kinyerése?
Persze, a mértéktelen zabálás nem jó dolog, csak hát szóval nem mindenki bírja ki napi két salátalevél+1/4főt brokkolival.
És nem csak húst eszem, szeretem a zöldségeket és a gyümölcsöket is. A kettő szerintem nem jó külön, csak egyben.

anyadmajma 2013.11.09. 16:16:17

@illaim: Nincs igazad, mert az ágazatot akkor lehetne megmenteni, ha nem ezek a szarjankó hazaárulók döntenének róla.
Pl nem is olyan régen volt egy Bábolna navű cég, aztán jött egy kormány, és annyira értett hozzá, hogy teljesen csődbe rakta.
De említhetném még a Malévot is, vagy pl. az ügető helyén plázaépítés.....
Ezek, amihez nyúlnak az veszett fejsze nyele lesz. Ezek csak rombolni meg pusztítani tudnak. Meg mutyizni, de azt nagyon. Máshoz nem értenek.

felucca 2013.11.09. 16:27:24

@anyadmajma: Nem, nem kapálásból, meg vagonrakodásból éldegélek, ahogy a népesség 95%-a sem. Nem véletlen, hogy az alternatív étrend iránti érdeklődés növekedése arra az időszakra esik, amikor a nagy mennyiségeken és a fizikai teljesítmény bevitelén alapuló munkamodell összecsuklik. lehet azt mondani, hogy ez nem jó, de mára többen vannak azok, akik az egeret baszkurálva keresik meg a betevőt és kevesebben használnak fejszét. Gondolom, normális, hogy a táplálkozásról vallott nézeteink is megváltoznak.

Na, nem szükségszerűen, ezt az utcákon szaladgáló elképesztően kövér, keringészavaros, ízületipanaszos emberek elég jól mutatják. És az a helyzet, hogy szagáról meg lehet ismerni a húson élő embereket.
No, de ne térjünk el az eredeti témától, csak annyit akartam jelezni, hogy a húsprobléma nem okvetlenül valós probléma.

martineden 2013.11.09. 16:30:36

@panic_button: Na a helyzet a kovetkezo nagyon ertelmes baratom.Nagyon roviden,hogy te is megertsd.A paraszt mostantol is ugyanannyiert fogja adni a disznot,igy no a haszna.De ez netto mar,tehat emelkedik az ar.A feldolgozo erre az emelt arra teszi majd a 27 szazalekos afat.Na ertelmes jobboldali baratom .erted a parasztvakitast?

martineden 2013.11.09. 16:33:50

@Csokonai Vitéz Műhely: Csak dragulast hoz.Feljebb leirtam,olvasd.

♔batyu♔ 2013.11.09. 16:38:51

Úgy kellett ez az Áfa csökkentés szerencsétlen ballibsiknek mint púp hátukra.

A legjobb itt felettem, "emelkedik" a disznóhús ára. Teljesen tudományosan, ezért biztos vagyok benne, amikor Orbánék magasan nyernek, ez a srác azok között lesz akik azt fogják mondani, Orbán megfélemlítette a lakosságot és ezért nyert, hiszen amúgy kemény diktatúra van.

kantonpárti (törölt) 2013.11.09. 16:39:11

@felucca:
zöldséget, gyümölcsöt enni drágább, mint húst. ha valakinek disznóhúsra sem telik, akkor szegény.

martineden 2013.11.09. 16:42:54

@♔batyu♔: Neked is leirom megegyszer.Ez nem jobb vagy baloldalfuggo hanem logika.Ha elolvasod megfogod erteni mert hoz dragulast.Na a helyzet a kovetkezo nagyon ertelmes baratom.Nagyon roviden,hogy te is megertsd.A paraszt mostantol is ugyanannyiert fogja adni a disznot,igy no a haszna.De ez netto mar,tehat emelkedik az ar.A feldolgozo erre az emelt arra teszi majd a 27 szazalekos afat.Na ertelmes jobboldali baratom .erted a parasztvakitast?

martineden 2013.11.09. 16:45:41

@♔batyu♔: Apropo,meg nincs kemeny diktatura de az elokeszuletek megtortentek.Bar engem nem erint a dolog,de buta ember aki nem latja

felucca 2013.11.09. 16:50:42

@kantonpárti: Akkor teljesen egyértelmű, hoyg a zöldség- és gyümölcstermelők nagyobb bajban vannak, tehát a hás áfája helyett a zöldség és gyümölcs áfáját kell csökkeneteni, nem?

felucca 2013.11.09. 16:52:02

@♔batyu♔: batyu nem olvas, nem értelmez, csak átfut rajta és beír valamit a kedvenc focicsapatáról, meg a másik, nemkedvenc focicsapatáról.

Ben Franklin 2013.11.09. 16:54:59

'Csak attól tartok, hogy a szavazó tömeg a következőt fogja érzékelni belőle. Hú, csökkent az ÁFA, fúj de nem csökkent a hús ára. Azok a rohadt multik lenyúlják a különbözetet... Jagyarország tobban meljesít!'

Bármennyire is félsz, nagyon valószínütlen hogy a szavazó tömeg ezt úgy fordítja hogy itt szükség van a ballibsi demogógkra.

Ben Franklin 2013.11.09. 16:57:25

@felucca: Sőt, minden ÁFÁt le kellett volna 5%-ra vinni, de erre van péz. Majd azt mondja a Zorbán hogy ez csak a kezdet.

És majd el is hiszik neki, ami, ellenfeleit ismerve nem is nagy csoda.

draft22 2013.11.09. 17:01:52

@Csokonai Vitéz Műhely: Azért van némi bibi, ugyanis a termelő 22%-al kevesebb szabadpénzeszközzel rendelkezik az ÁFA megfizetéséig, tehát az ő likviditása jelentősen romlik.

draft22 2013.11.09. 17:08:17

@draft21: "Azért van némi bibi, ugyanis a termelő 22%-al kevesebb szabadpénzeszközzel rendelkezik az ÁFA befizetéséig, mint eddig, tehát az ő likviditása jelentősen romlik.

felucca 2013.11.09. 17:19:21

@Ben Franklin: Sőt, sőt. De miért pont a hús, mikor az - mint azt már tudjuk - jelentősen olcsóbb más, egészségesebb élelmiszereknél?

Csokonai Vitéz Műhely 2013.11.09. 17:19:56

@draft21: A felvetés jogos. A folyamat szempontjából, gazdasági alapon, nem a termelő a lényeg, hanem a felvásárló, vagyis a vágóhidak. Ha a felvásárló 22%-kal többel tud gazdálkodni, megnő a felvásárlási kapacitása, és ösztönzi a termelőt a volumen növelésére. A tenyésztőknek ez közvetett hatás, de mindenféleképpen pozitív hosszútávon.

nincs1itt 2013.11.09. 17:34:46

@Csokonai Vitéz Műhely: Nagyjából igazad is lehetne. De! Ha alaposan megnézed, hogy a hősfeldolgozó üzemek, kiknek a kezében vannak(Csányi, tudod...) akkor máris érthető, hogy az árak NEM fognak csökkenni.
A sertés tenyésztő gazdának pedig az üzemanyag, sertés táp, gyógyszerek, vegyszerek, kegyszerek, HACCP, ISO megafaxomtuggya mennyiféle egyéb kiadása megmarad 27%-os ÁFA-s. Szóval, itt a tenyésztő NEM jár jól, sőt, mert ismerve mo.-i felvásárlói mentalitást, meglásd, az felvásárlási árak, legalább ennyivel - ha nem többel - fognak CSÖKKENNI, vagyis...
Szerintem szépen be lehet sorolni a választási kampány hülyeségei közé ezt is. Illetve a húsfeldolgozó üzemmel rendelkező "baráti vállalkozások" kivételével SENKI nem fog ebből profitálni.

nincs1itt 2013.11.09. 17:37:25

@felucca: Nem akarlak lehülyézni, de ha nem baj, akkor egy aprócska genetikai, sőt mi több, evolúciós tényre felhívnám a figyelmedet. Ez pedig az emberi fogazat és emésztő rendszer... Ha nem gond, akkor mellőzzük a belpesti diplomás vakert, mert röhejes, kicsi girhes barátom!

nincs1itt 2013.11.09. 17:41:09

@♔batyu♔: nem baj "batyu", unortodox lesz ez is, ahogy eddig is minden "felcsökkent"... De neked az a fontos, hogy "ballibek", meg a zeju, meg a karvalytőkés durva annyát...

playgorro 2013.11.09. 17:42:41

Akkor ezt most gépeld újra, igénytelen vagy ennyi elütéssel!

felucca 2013.11.09. 17:49:51

@nincs_itt: Semmi probléma, mint mondtam néha én is benyomok egy-egy jó zsíros kolbászt, de talán nem megyek szembe az evolúcsióval, ha az esetek többségében lemondok erről az élvezetről, különösen, ha így javítom az egészséges életre való kilátásomat.
Annyiszor meg nem találkozom a hússal, hogy érdekelne, hohy mennyi az áfája, tőlem lehet 50% is.
Most nézem magam a tükörben, de a girhességnek egyelőre nyoma sincsen.

Csokonai Vitéz Műhely 2013.11.09. 17:53:17

Igazad van a fogyasztási ár nem fog csökkenni sokáig. Ehhez az kell, hogy az egész agráriumra ki legyen terjesztve a csökkentett áfa (leginkább a tápot érintve). Viszont első lépésnek ez jó ötlet. Ha beválik, vagyis csökken a feketekereskedelmi része és megvannak a pozitív hatásai, akkor logikus lenne a az 5% áfát bevezetni a teljes agráriumra. Bár kérdés, hogy ezt megteszi-e ezt ez a dilettáns kormány vagy a következő.

HgGina 2013.11.09. 18:41:08

"...vajnyi kevés hatása lesz..."
Vajmi kevés fogalmad lehet arról, mi az a vajnyi kevés hatás.

Megoldó 2013.11.09. 20:37:07

A részletekbe nem mennék bele, de amíg 4 millió szegény országa vagyunk addig a fidesz mehet a jó kurva anyjába, az összes bérkommentelőjével együtt. És ez még a szolid opcióm.

Ficheallach Ó Gordais 2013.11.10. 22:29:34

Helyesírási és nyelvsztétikai kritikákat elfogadok, sőt idővel javítom is a hibákat. Nagy sietségemben átolvasás nélkül élesítettem.

Ez az ÁFA-csökkentés igen kezdetnek jó lehet. Csak épp kormányrészről senki sem mondta még azt, hogy ez egy átfogó adóátalakítás része lenne. Ha viszont nincs rendszerben, kénytelen vagyok azt feltételezni, hogy ez egy ad hoc intézkedés.
Magam is leírtem, hogy az ágazatban várhatóan kifehérednek a jövedelmek, ami jó. Másrészről az állattenyésztők jelentős részének nincs földje (se saját, se bérelt), és a földpályázatok körüli anomáliák tovább bizonytalanították az ágazat hosszú távú kilátásait.

Abban szerintem egyetérthetünk, hogy a valódi végső fogyasztói árra ez az intézkedés csak nagyon közvetett módon fog hatni.
süti beállítások módosítása