Először is szeretném leszögezni, hogy nem szoktam filmkritikákat írni, és a továbbiakban sem szeretnék ezzel foglalkozni. Ugyanakkor az új magyar Coming out film megér egykét mondanivalót.

 

Kezdjük azzal, hogy miért jó a film. Ezek mind másodlagos dolgok lesznek.

 

  • A párbeszédek szerintem kifejezetten jók. Olvastam olyan kritikákat, amik szerint erőltetett, de ez nem így van. Nagyon jól hozza a vígjátékok szópoénjait, olykor még kifejezetten intellektuálisnak is hatnak (Sziszüphosz-segélyszolgálat, felmerült a Taigetosz név is, de elvetették). Személyes kedvencem Balázs Csak-monológja, szerintem zseniálisra sikeredett.
  • A film (egyik) célja a volt, hogy megmutassa, hogy az LMBTQ(vagy még I, meg van valami Z? is) közösség milyen probémákkal küzd.
    És tényleg, látjuk, hogy Erik és Balázs házasodni készülnek, de Magyarországon formálisan nem tudnak. Eriket folyton attrocitás éri többnyire gyáva és idióta alakoktól, akik félnek nyíltan konfrontálódni, de elég bátrak ahhoz, hogy hátulról leüssék a főhőst ezzel bizonyítva erkölcsi defficitjüket.
    A melegek is emberek, és segítenek a bajban. Egy kis jelenetre a szivárványcsaládok mémje is megjelenik a filmben. Sőt a film végül két férfi esküvőjével zárul.
  • Megjelenik az a szituáció is, amikor a meleg pár a munkahelyen kénytelen megbeszélni dolgokat. És hogy mennyire kínos, és komikus helyzetet tud ez teremteni. Egyszerre szomorú, reális, és kívülről látva nevetséges. Személyesen megélve tudtam rajta nevetni, kínomban...
  • A rosszalló szomszéd jellemfejlődése is szenzációs. Ő többször is buzizik, és mindegyik szituációban érzetetve van, vagy már ő érzi, hogy ez kínos, és ilyet nem illik csinálni.

 

Most pedig jöjjön, ami rossz a filmben.

  • A film iszonyatosan szexista. Ahogy a női test illetve nőiség ábrázolva van, az szinte már-már pornográf. Részt vettem egy fórumbeszélgetésen a rendezővel, és a hallgatóság ennél a résznél két irányba indult el. Egyrészről Erik nőkhöz való vonzalmát nem azzal kellett volna illusztrálni, hogy folyamatosan premier plánban női melleket látunk, sőt még egy "heteró" pornómagazint is.
    Másrészről a férfiak közötti intimitás alig, jelenik meg. És a férfi test ilyen jellegű tárgyiasítása nincs ábrázolva, ami aránytalanságot okoz.
    A rendező azzal próbált meg védekezni, hogy azt szerette volna bemutatni, hogy Erik hogyan látja reszpektíve a heteroszexuális férfiak hogyan látják a nőket. Ha ez így van... Akkor a heteroszexuálisok mind bunkó barmok, akit csupán szexuális tárgyként látják a nőket. Remélem, nem így van.
  • Ahhoz képest, hogy az LBTQ(biztosan kihagyok egy betűt) közösség pozitív bemutatása is cél volt, a fő történet mégis az, hogy Erik melegből heteró lesz. A rendező eredeti szándéka az volt, hogy egy groteszk fordított szituációt mutasson be. Jelentem, ez nem sikerült. Egyáltalán nem érezni, hogy valami fordított dologról van szó. Akkor lehetett volna ilyet csinálni, ha olyan környezetet teremt, ahol a homoszexualitás a normális. Bár ez nem egy romantikus vígjáték témája.
    Másrészről ha Erik meg mindig is heteró volt, akkor miért volt meleg vállalva ezzel az összes megaláztatást?
    Itt szeretném megjegyezni, hogy ellentétben a többi kritikával NEM, Erik nem a fejsérülés következtében lesz heteró, hanem mert "megátkozza" magát. A fejsérülés pont ugyanolyan következmény, mint az ő indentitásválsága. Ha ez nincs meg, tessék megnézni még egyszer a filmet, de most alaposabban.
  • Jó jelenetként említettem a munkahelyi szituációt. Önmagában jó jelenet. Önmagában. Egyáltalán nem illeszkedik a filmbe. Alig van intim pillanat (kézenfogva járás, puszi, ölelés), az a két, férfiak közötti csók is csupán 12~13 képkockányi. (Bezzeg leszbikus csók az van hosszabb is :p). Az egyetlen jelenet, ahol megjelenik az intimitás, az ahol nem jelenhet meg. Innentől kezdve ambivalens az egész.
  • Nincs katarzis a filmben. Lindát becsapja, Balázst meg megcsalja Erik, de egyiknek sem mondja el az egészet, csak a színfalak mögött, így elmarad a nagy veszekedés, az ezzel járó poénok (mégiscsak vígjáték), meg minden. Ehelyett csendes elfogadás érződik a filmen, ami teljesen életidegen.
    Ide tartozik, hogy emiatt nincs semmi jellemfejlődés a a főszereplőkben.
  • A szereplők ábárzolása kicsit (olykor nagyon) szereotíp, ami egy vígjátéknál nem is baj.
    [cerebropénia~kefalofallitisz]
    De basszus a sál!!! A film végére, ami egyébként nyáron játszódik, sáltúladagolásom lett (a melltúladagolás mellett). Ráadásul mindenkin ugyanúgy volt megkötve. MIÉRT? Ennyire nincs fantáziánk melegeknek, vagy mi fasz van?
    [/cerebropénia~kefalofallitisz]
  • Teljesen indifferens jelenet, amikor a rádiós főszerkeztő változásokat vél felfedezni Eriken. Ami azért furcsa, mert Erik pont ugyanolyan, mint a film elején. Ráadásul olyan viselt tulajdonságokat kér rajta számon (risza, selypítés, kálló kisujj), ami ezen kívül sohasem jelennek meg a filmben. Sőt amikor Erik buzist játszik, akkor a buzik szólnak rá, hogy ez buzis. Totál értelmetlen.
  • A fórumbeszélgetésen az egyik filmben résztvevő beszélt a saját homoszexualitásáról, és arról, hogy ezt miért nem vállalja nyíltan (nagysajtó előtt). [Ha bárki kérdezné, nem! Erről a személyről több információt nem fogok kiadni]. Furcsa volt hallgatni, mert egyrészről igaza van, a helyzet tényleg olyan, mint ahogy leírta. Másrészről a fel nem vállalásával meg biztosan nem fog változni az a helyzet, amit ő is rossznak tart, tehát ezzel konzerválja a status quot. De ha a film üzenete, miszerint "Merj az lenni, aki vagy!" nem jutott el az egyik készítőjéhez, akkor hogyan fog eljutni a nagyközönséghez. There's no coming out but staying in.

 

Összességében nekem az volt a benyomásom, hogy két különböző történetet sikerült egy filmbe összehozni, és ebből kifolyólag nagyon sok hiba innen ered. Ha értékelnem kellene egy fehértől feketéig terjedő listán, akkor ez a film kék lenne.

A bejegyzés trackback címe:

https://ficheallach.blog.hu/api/trackback/id/tr975686105

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása